درحال بارگذاری...

کشاورزی در استان سمنان

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

کشاورزی در استان سمنان


کشاورزی در استان سمنان

ایران کشوری چهار فصل است. این موضوع به این معناست که در فصول مختلف سال امکان کاشت و برداشت محصولات مختلف از نواحی مختلف ایران وجود دارد. استان‌ هایی نظیر سمنان که بخش وسیعی از آنها را مناطق گرم و خشک و کویری و در واقع لم یزرع احاطه کرده است، یکی از مناطقی است که اتفاقاً برای کاشت برخی از محصولات بسیار مناسب و ایده آل است. این استان سرآمد برخی از از محصولات نظیر انار، پسته و انگور است که بخش وسیعی از آن به کشورهای خارجی نیز صادرات می گردد.


سمنان دارای ۸ شهرستان با نام های گرمسار، آرادان، سرخه، مهدی شهر، سمنان، دامغان، شاهرود و میامی است که به ترتیب از نواحی غربی به نواحی شرقی دسته‌ بندی شده اند.همانطور که ذکر شد از نظر آب و هوایی و اقلیمی این استان بسیار متنوع بوده و در نواحی شمالی دارای مناطق جنگلی بسیار مرطوب و در نواحی جنوبی دارای نواحی کویری و کاملاً خشک می‌باشد. وجود نوار رشته کوه‌های البرز در شمال این استان و رطوبتی که از دریای خزر دریافت می‌کند باعث شده تا خط شمالی این استان دارای ظرفیت‌های بسیار در کشت و کار کشاورزی باشد همچنین مناطق مرکزی این استان نیز مناسب برای احداث انواع باغات دیم از قبیل تاکستان و یا باغات پسته و انار است.

عمده بارش های موجود در این استان در زمستان به وقوع می پیوندد و از این منظر کشت پاییزه غلات دیم در مناطق مختلف آن بسیار رونق دارد.

1-پسته :بیش از ۲۱ هزار هکتار از اراضی استان سمنان تحت کشت پسته است. وجود مناطق کویری با زمستان های سرد و تابستان های گرم این اجازه را داده است تا در کنار وجود خاک های تقریباً شور، پسته به یک محصول استراتژیک باغی در این استان تبدیل شود و به جز در شهرستان مهدی شهر که شرایط اقلیمی تقریبا  متفاوتی دارد  در سایر شهرستان ها کشت بشود. پسته دامغان یکی از معروف ترین ارقام پسته در بازارهای ایران و جهان به شمار می‌آید. اما کشت این محصول تنها در شهرستان دامغان بوده و تقریباً در تمامی شهرستان‌های استان سمنان قابلیت کشت و برداشت را دارد. ارقام کله قوچی، احمد آقایی، اکبری و شاه پسند در این استان قابلیت کشت با راندمان بالا را دارد. پسته تولیدی در این استان علاوه بر تامین بخشی از نیاز داخل به سایر کشورها نیز صادر می شود.

2-انار:این محصول نیز حدود ۶ هزار هکتار از اراضی باغی استان سمنان را به خود اختصاص داده و اکثراً در شهرستان های سمنان و گرمسار تولید می گردد. گرچه استان سمنان رتبه اول تولید انار در ایران را به خود اختصاص نداده اما از نظر میزان عملکرد رتبه یک کشوری را در اختیار دارد. شرایط اقلیمی این استان اجازه داده تا انواع ارقام انار با بهترین کیفیت به بازار عرضه شود. با اینکه متوسط برداشت انار در کشور حدود  ۱۵ تا ۲۰ تن در هکتار است، اما باغات انار در استان سمنان رکورد برداشت ۴۰ تنی را نیز به ثبت رساندند. در واقع می‌ توان گفت که استان سمنان سر آمد کیفیت و عملکرد در واحد هکتار بین باغات کل کشور است.

3-انگور:اکثر مناطق استان سمنان مستعد کشت انگور هستند.به خصوص در کمربند میانی استان و نواحی شمالی تاکستان های وسیعی احداث و گسترش یافته است. شهرستان شاهرود سر آمد این مناطق است و رقم انگور شاهرودی یکی از ارقام معروف در ایران، بومی این منطقه است. انگور هم به شکل یک میوه تازه خوری و هم در صنایع تبدیلی مانند صنایع غذایی نظیر تولید کشمش، سرکه و انواع شیره به کار رفته و اهمیت دارد. اقلیم استان به نحوی است که در برخی از مناطق امکان کشت با آب کم و یا حتی قدیمی انگور را در تاکستان ها به کشاورز می دهد و همین موضوع باعث شده است تا افراد بیشتری به سمت باغداری این میوه پر برکت جلب شوند. 

4-سیب:این محصول نیز حدود سه هزار هکتار از اراضی باغی استان را به خود اختصاص داده است و با توجه به اینکه یک محصول خوش قیمت و با حاشیه سود بالا برای کشاورزان محسوب می گردد، توسعه باغات آن نیز با سرعت بیشتری طی سالیان اخیر انجام شده است. هر ساله حدود ۳۵ هزار تن سیب از باغات استان سمنان برداشت و روانه بازارهای داخلی و خارجی می گردد. غالب این باغات  در شهرستان های سمنان و دامغان پراکنده شده اند. انواع ارقام سیب قرمز، زرد و گلاب در این استان قابلیت پرورش دارد. 

5-گندم و جو: میزان بارندگی سالیانه در برخی از مناطق استان سمنان به خصوص مناطق شمالی و مرکزی به نحوی است که امکان کاشت گندم و جو را به شکل دیمی به کشاورزان می دهد.بین ۴۰ تا ۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان سمنان به کشت این دو محصول اختصاص یافته و با توجه به میزان میانگین بارش سالیانه، سطح زیر کشت آن نیز تغییراتی پیدا می کند. این دو محصول هم به تامین نیاز غلات کشور کمک می کند، و هم برای تعلیف دام ها در واحدهای دامداری مستقر در استان سمنان که آن نیز به میزان قابل توجهی است، مورد استفاده قرار می گیرد. کشت آبی گندم و جو در این استان بسیار محدود بوده و فقط در برخی از مناطق پر آب مانند مناطق شمال شرقی و یا شمال غربی استان مشاهده می شود.

در ادامه:

 نیمه جنوبی استان آن دارای محدودیت های فراوان برای کشت و کار است. از طرفی تعداد گلخانه های موجود در استان آن کمتر از میزانی است که که بتواند نیازهای استان آن را برطرف کند به نحوی که طی آخرین گزارشات کمتر از ۱۱۰ هکتار از انواع گلخانه در این استان پهناور احداث شده است. شاید تمرکز بر کاشت گیاهانی که که میزان درخواست آبی کمتری داشته و بومی مناطق گرم و خشک هستند و همچنین توسعه واحدهای گلخانه ای در این استان بتوانند میزان بهره وری و تولید محصولات کشاورزی در استان سمنان را به طور چشمگیری افزایش بدهد. وارد شدن سرمایه گذاران بخش خصوصی به این استان قطعاً کمک خواهد کرد تا تکنولوژی ها و روش های کشت مدرن تری توسط متخصصین کشاورزی بومی وارد این منطقه بشود و در نتیجه میزان بهره وری بخش کشاورزی در این استان افزایش پیدا کند.

اگر ساکن استان سمنان هستید، و در جستجوی شغلی پردرآمد هستید 

محلول پاشی با استفاده از پهپادهای کشاورزی سیرنگ بهترین گزینه برای شماست

با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید

 

 

 


کاربر سیرنگ، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


کشاورزی سمنان کشاورزی مدرن پهباد پهپاد پهپاد کشاورزی درآمد موقعیت شغلی

این مطالب را هم بخوانید!

لغات و اطلاحات انگلیسی و فارسی...

لغات و اطلاحات انگلیسی و فارسی آبیاری ...

ادامه مطلب »

سفره های آب زیرزمینی

بعد از هر بارندگی، مقداری از آب بارندگی در زمین فرو می‏ رود و بین لایه‏ های مختلف زمین از قبیل سنگ، خاک رس، شن و ماسه‏ زیر زمین جمع می‏شود که به این آب جمع شده، «آبِ زیرزمینـی» می‏گویند. زندگی بسیاری از مردم کره‏ زمین به آب‏های زیرزمینی بستگی دارد.

ادامه مطلب »

راز دشت شدن میوه

یکی از موثرترین راهکارها اجرای برنامه تغذیه ای فروت ست است .........

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116